lördag 11 september 2010

Äntligen spårträning!

Idag har vi varit och spårat i Vomb med träningsgruppen - vi var inte så många idag men det var väldigt trevligt ändå. Optimala spårförhållanden var det också - inte så mycket vind, lagom varmt och uppehåll. Yatzy fick ett rätt långt spår - han brukar gå rätt bra just i Vomb och det gjorde han verkligen idag också - duktig vovve! Inte alls så mycket snurrande i vinklarna och överlag fint arbete vid apporterna. Jag hade satt en del vimplar för min egen del för att se exakt hur han jobbade i vinklar etc och det såg ut som att han stördes lite av dessa vinplar så jag får nog låta bli dem i fortsättningen. Kul att se Öhman och Isla spåra också (schäfrar båda två). Isla blev uppflyttad från apellklass för ett par veckor sedan med finfina poäng (298!) Öhman är jämngammal med Yatzen och han gick också fint idag - de är helt olika typer av hundar och angriper spårarbetet på helt olika sätt. Öhman är lugn, noggrann och lite eftertänksam i spårarbetet medan Yatzy är lite mer av en bulldozer...inte sällan med ben som är snabbare än hjärnan... Det var länge sedan jag såg Öhman i spåret och det var kul att se hur duktig han också blivit! Våra små pluttar..!!

Skönt att Yatzy gick så otroligt fint idag - var även ute i onsdags och spårade på en äng i rätt kraftig vind, och även om han tog sig runt så tycker jag att det spåret lämnade en del att önska...lite slarvigt överlag - gick ut rätt mycket i vinden, gick upp med näsan i motvinden och snurrade för mycket i vinklarna. Vi behöver mycket fältspår i höst! Men som sagt - skönt att skogsspåret idag var fint!

Denna helgen är vi hemma i stan för första gången på hur länge som helst och det är skönt att inte ha något som helst planerat - bara slappa och ha det gött! Just nu har vi ätit gott, slötittar lite på tv, hunden sover på mina fötter...skönt är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar