onsdag 16 september 2009

Blekingehelg


I helgen har vi haft det riktigt mysigt i stugan i Blekinge. Kom upp rätt sent i fredagskväll men det var tillräckligt varmt för att sitta ute och grilla och äta vid elden. Champagne och hamburgare är inte alls illa...

Yatzy hade inte varit i stugan på rätt många veckor nu men han kände igen sig (inte som Virus som blev hysteriskt överlycklig av att vara där och vägrade hoppa in i bilen när vi skulle hem) och tyckte att det var härligt att kunna vara ute och vara med hela dagarna. Lite läskiga ljud tyckte han dock att det var på kvällen (snacka om city-hund...) med prassel och ljud från vinden eller vilda djur som man fick yla lite på. Allra mysigast var att ligga i mattes knä i framför elden.

På lördagen var det lång promenad i skogen och så hann matte med att lägga två små spår också. Så passande med en äng mitt framför huset som lämpar sig ypperligt för lite kortare spår. Först fick han ett ca 100m långt spår med en vinkel (första vinkeln han fått - men fältet tog slut så det var inte annat att göra). Han tycker att det är kul att spåra och spåret brukar vara roligare än apporter/leksaker/godis i spåret, men jag la ut några högar med korv, en träapport och en favoritleksak i slutet. Spåret fick ligga drygt en halvtimme vilket nog är det längsta det har legat hittills, men det visade sig inte vara några problem. Han spårade lugnt och fint - nosade på träapporten så jag stannade och gjorde några byten mot godis med den och sen fick han spåra vidare. I vinkeln såg han lite förvånad ut, men han nosade runt lite och sen tog han den. Stannade vid ett par men inte alla korvar och hade helst av allt velat gå förbi leksaken i slutet och fortsätta spåra, men jag fick anstränga mig och göra den extra skoj och då han gick iallafall med på att leka med den. Det är kul att han tycker att spår är så skoj!

Apporterna tränar vi på parallellt hemma. Där börjarde vi med att han fick godis så fort han nosade på dem och när det satt så var han tvungen att bita i den och sen ta den från golvet. Nu är han tvungen att lägga den i min hand för att få godis. Brukar även 'tappa' pinnar ute på promenaderna när han inte ser och sen är det jätteberöm om han upptäcker dem och ger dem till matte.


På kvällen la jag ett spår till - samma typ och med en vinkel igen. Det gick också väldigt bra och han tog vinkeln fint (kan vara en slump eller bero p åatt vinden låg lättare). Måste fundera på vad vi ska ha för superskoj grej på spåret i slutet som han verkligen ska vilja stanna kvar vid. Jag funderar på att ta hans matskål - den har jag haft någon gång tidigare som slut, men dp tyckte jag att han var alldeles för ivrig nästa gång vi spårade... Får fundera lite. Just nu tycker jag att det är kanon som sagt var att han tycker att det är kul och verkligen vill spåra längre.

Det var strålande sensommarväder hela lördagen och på kvällen kunde vi sitta ute och äta och grilla igen. Himla mysigt.



1 kommentar:

  1. Vlken fin blogg, hittade hit via Anns hemsida. Lycka till med fina Yatzin

    Pernill m boxrar

    SvaraRadera