tisdag 11 maj 2010

Twinbox kennelläger

I helgen har det varit fullt upp med hundträning. Ann hade ordnat kenneläger i Åhus och det ville vi såklart vara med på. Tyvärr har jag inga bilder man jag kanske får tag på någon jag kan lägga in senare...

Helgens hundträning började dock redan innan kennellägret då det var lydnadsträning med Anki Mohlin i fredags. Vi var fyra ekipage som var på plats och körde två pass var. Tre moment vardera fokuserade vi på och Yatzy och matte visade först upp fritt följ och hur vi tränar det. Fick bra feedback på det och fick råd om hur vi ska träna upp koncentrationen - dvs köra vidare med kontaktövningar med störningar som vi sen med tiden kan öka på. Han fattade rätt snabbt galoppen så det ska vi jobba vidare med till nästa gång. Nästa moment vi tränade på var apportering - här har jag börjat försöka få honom att från sittande komma in fot med den. Anki tyckte att det var lite väl många moment i det så vi ska dela upp det ännu mer (ta upp från marken och hålla, promenera med den - utan kommando - och sen sätta sig). Sista momentet vi gick igenom var krypet - här har jag jättesvårt att få honom att ta ett bakben i taget då han stirrar upp sig så över godiset. Till nästa tillfälle om drygt en månad så ska jag bara träna krypa bakåt och med ett mindre attraktivt godis...svårt bara att hinna belöna rätt. Men nu har vi iallafall en hel del att jobba med :D

Direkt från lydnadsträningen bar det sen iväg till Åhus och kennellägret. Jag tror att vi var runt 30 boxerekipage som slöt upp. Fredag kväll var det grillning och hundsnack. VI var indelade i tre grupper efter intresse och erfarenhet. Vår grupp skulle träna spår och upplet och bestod (förutom oss) av Anna & Norton, Åsa & Wilma, Birgitta/Lena & Guinza, Roland & Roxie och så Pernilla med Molly & Enzo. En jättetrevlig grupp och duktiga hundar! Var rätt trött på fredagskvällen och såg fram emot att sova i stugan jag hyrt på campingen - tyvärr sov jag inte så gott då hela stugan luktade inpyrd rök...underligt när det råde rökförbud.... Lördag morgon var det samling till frukost på brukshundklubben och sen körde vi ut i skogen. Jättefina spårmarker och alla hundar gick superbra. Yatzy fick ett spår som Pernilla trampat och löste det hur fint som helst. Efter lunchfikat så körde vi uppletande och avslutade med lydnad inne på klubben. Grillning och trevligt eftersnack och hundsnack på kvällen och sen stupade jag isäng. Öppnade stugfönstret för att få in frisk rökfri lukt och lät Yatzy sova i mattes säng som värmeelement...
På söndagen fick vi nya marker och denna gång trampade Åsa spår till Yatzy. Denna gång blev det lite mer svårigheter att lösa - många folk som promenerar i markerna och någon elaking hade tagit hans boll som lagts ut som apport. Här fick han jobba jättemycket innan han kom rätt igen och hade behövt apporten. Men han jobbade på fint sen - även om man såg att det tagit på krafterna. Var ute och snurrade vid ytterligare ett tillfälle där det var många stigar som korsade men med lite hjälp blev det rätt igen - men det är kul att se hur han jobbar ocvh att han löser problemen. Behöver såklart mer erfarenheter för att lära sig hur man smidigast löser dem, men det kommer! Jag hade gått spår till Wilma och det klarade hon galant - en fröjd att se! Övriga hundar spårade kanon också - trots en del korsade spår och ytterligare en apportstöld (stackars Roxies favoritpip blev också stulen!!). Ann gjorde oss också sällskap en stund och lilla Bus fick också spåra. Efter uppletande så var det fika och avslut på lägret på klubben.

Det var verkligen ett kanontrevligt läger och Ann hade gjort ett enormt arbete med att ordna allt. Inte minst maten! Supergod mat (och mycket!) och fika och bullar och allt man kunde tänka sig. Jag tror att hon har lagat mat flera månader..! Det är fantastiskt med en så engagerad och underbar uppfödare! Tusen tack Ann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar