tisdag 3 november 2009

Uppdatering om spår och lydnadsträning!

En action-bild Heidi tog när hon var med på
morgonpromenad i Sibbarp härom veckan

(bilden togs med Heidi liggandes på marken så att det skulle se ut som att han hoppade högt...)

Ikväll (tisdag) var det lydnadsträning på klubben med träningsgruppen - alltid skoj att komma ner på klubben och oftast bjuds det på tårta också då någon av alla duktiga ekipage lyckats bli uppflyttade eller fått cert eller så. Idag fick Yatzy träna budföring - vi har inte gjort det så mycket ännu, men han tyckte att det var väldigt trevligt att springa mellan matte och Tereze och äta korv... Så planen är att köra på så och lära in kommandot marsch. Har ju varit lite dålig på att blogga kontinuerligt så jag tänkte uppdatera hur träningen har gått de sista veckorna...

Spår
Förra helgen var det spårträning på Revinge - det var faktiskt Revingepremiär för Yatzy och inte helt lätt. Jag la två spår som inte var så långa - ett helt rakt med apport och slut och ett par korvbitar på vägen och sedan ett som gick som ett V - dvs med en vinkel. Spåren fick ligga närmare 1.5h vilket kanske var lite väl länge med tanke på att det både regnade och blåste.

Det första spåret kändes det som att han ville ligga någon meter längre ut än vad jag hade för mig att jag hade gått - så jag höll igen lite i kopplet för att se hur bestämd han var (tänkte att han kanske följde med vinden ut), men han skulle bums gå där och det var ju tur för vips hade vi en apport (matte får nog pallra sig iväg till en affär och investera i klädnypor så att hon kan göra lite vimplar och hålla orndning på var hon går...). I det andra spåret såg man tydligt hur mycket bättre han arbetade med vinden i ryggen. Funderar på att vara lite mer noggrann med att lägga så mycket som möjligt i medvind ett tag för att öka fokus på spårkärnan.

Nu i helgen som precis var hade vi egentligen träning på söndag men då skulle ju jag vara i Mölle så hade turen att få göra ett litet gästspel i en annan spårgrupp - kul att se hur de tränar också. Trevliga människor och hundar i den gruppen också och de ska ha ett extra stort plus i kanten för sitt grillningsengagemang - här har vi verkligen en del att lära.Tusen tack Gun för att vi fick vara med! Även denna gång la jag några korta spår med lite längre liggtid. Överlag gick det bra, även om benen är snabbare än nosen ibland. La en apport i en vinkel och det var klurigt...'hm, vad var det nu jag höll på med och var tog spåret vägen..? '. Men han redde ut det och spårade jättefint till slutet.
Uppletandeträning i stugan

Uppletande
Uppletandet har vi tränat in som en fortsättning på 'byta-leken'. Från det att Yatzy flyttade hem till oss har jag bytt leksaker mot godis och sedan allt eftersom utvecklat det till att hämta dem och lägga i mattes hand. Det har hittills gått väldigt bra. När vi började med uppletandet så fick han vara med och lägga ut en leksak i en vallad ruta eller korridor för att få en minnesbild. Han verkar ha bra minne för han har går alltid ut och letar med glädja. De sista veckorna har vi istället kört med andras leksaker som han har fått bita lite i innan och att han fått se när någon gått ut och 'tappat' grejen. Detta har också fungerat bra och han letar målinriktat tills han hittar det han ska. Detta diskuterade vi lite förra helgen och jag fick förslag på att redan nu någon gång kalla in om han letar ett tag utan att hitta, alternativt göra ett tomskick någon enstaka gång och belöna inkallningen supermycket - detta för att förebygga ett framtida beteende då det inte går att bryta hunden om han inte hittar något. Vi kör på ungefär så här ett tag till för att se till att det sitter tror jag.

Lydnad

Det mesta av lydnadsinlärningen gör vi hemma i vardagsrummet - på klubben är det fortfarande mest mys och väldigt enkla övningar. Mycket är rena kontaktövningar där jag belönar när han tar ögonkontakt. Vi har börjat med att komma och sätta sig fot och ta ögonkontakt - jag hjälper honom in så att positionen blir rätt. Han kan sitta en stund och titta på mig (och vänta på att få korv). Han kan även sitta kvar så att jag kan gå ifrån honom en liten bit och sen komma tillbaka. Han kan ligg - nu tränar vi på att han ska lägga sig så snabbt som möjligt. Precis som med 'sitt' så kan han även ligga kvar en stund och vänta på att jag kommer tillbaka och belönar. Apportering är än så länge bytalek med leksak, spårpinne eller liten apportbock. Han hämtar grejen och kommer och lämnar i mattes hand. Vi har även börjat så smått att sitta och ta apporten och hålla den en liten stund - han söker dock handen för att kunna släppa den och få godis :) På vardagsrumsmattan har vi också börjat lite krypträning för att få in rörelsen - både framåt och bakåt med hjälp av en godisbit.

Nere på klubben gör vi inga helt nya grejer - mer än lite hopp - det fattade han på en gång och tycker att det är superkul. Det är inget vi hårdtränar på utan mest när vi ändå går förbi hindret på väg till promenad eller så. jag kan säga 'hopp' när vi är en liten bit ifrån och så springer han fram och hoppar. Budföring har vi som sagt var också börjat lite försiktigt på klubben.

Allt vi gör är bara med beröm och godis och inga krav. Blir det galet så gör vi om utan att säga något. Det ska vara kul kul kul att träna med matte. På vardagslydnaden försöker jag dock vara desto hårdare...eller så bestämd jag kan - är man mjukismatte så är man... =)

Ytterligare en bild från Heidi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar