söndag 31 oktober 2010

Halv-premiär i appellklass =)

Har haft grym beslutångest om jag skulle starta i appell spår som jag anmält mig till och har velat fram och tillbaka. Efter lite peppning från träningsgruppen så bestämde jag mig ändå igår för att iallafall testa spåret och sen se hur det känns. Platsliggningen är fortfarande inte stabil så jag hade hur som helst bestämt mig för att avstå den. De sista veckorna har vi tränat på koncentrationen i samband med spåret och jag var såklart nyfiken på att se om näsan skulle vara med från starten. Upp tidigt (hade till och med kommit ihåg att ställa om klockan =)) och rastade skrutteplutten - fick rasa av sig ordentligt och leka lite med bollen. Sen bar det av till Veberöd för lottning - fick såklart näst sista spåret så det var låååång väntetid. Optimala spårförhållanden var det och spåren var i Vombskogen som vi gillar =) Eftersom att det var i skogen så gick domarna med för att kunna se. Yatzy spårade kanonfint och det kändes säkert och koncentrerat (!) - gick dock vid sidan av andra apporten så betyget blev bara en 7:a men det var väldigt positiv feedback från domarna som tyckte att det såg kanonbra ut så det kändes kul! Budföringen nollade vi tyvärr - jag sa 'marsch' och Yatzy satt kvar hos matte jättefint utan minsta antydan till att springa till någon mottagare...men han såg väldigt nöjd ut med sig själv och satt fot och tittade uppfordrande på mig =) Så det är ju ytterligare en sak vi får träna på - helt okända mottagare och budföring i skogen...
_
Trots den tappade pinnen och en obefintlig budföring så hade vi ju poäng nog för uppflyttning i specialen. Men med tanke på att jag inte tänkte göra någon platsliggning så skulle vi inte ha haft så många poäng att spela på i övriga lydnaden. Det hade inte varit omöjligt att klara det ändå, men jag kände mig nöjd med att se att spåret fungerar och jag vet ju redan vad vi måste jobba med på lydnaden (stabilitet och trygghet i platsliggningen inte minst). Så jag valde att köra hem. (Att det dessutom var lite gnäll för att jag inte var hemma och flytspacklade köket spelade också in...) Så till våren satsar vi på att bli uppflyttade. Är faktiskt sugen på att tävla igen och jag är så glad för min underbara och duktiga vovve !!


Nannig spårhund...

1 kommentar:

  1. Roligt att läsa om er tävling! Kul att spåret gick fint, till våren sitter uppflytten såklart!

    Kram från oss
    Pernilla,Enzo och Molly

    SvaraRadera