måndag 18 oktober 2010

Träning och boxercup

En fantastisk helg fick vi ju! Underbart väder - strålande sol och inte ens blåsigt! Hur ofta händer det..? I lördags var det spårträning på Revinge med träningsgruppen. Grillen var med och det var en superhärlig dag verkligen. Vi tog till oss lite tips angående koncentrationsträning för spårandet och la först 4 superkorta spår som alla startade med en godis/upptrampruta. Vi tog dem ganska direkt och på de tre första ville han bara iväg och jag fick skrapsår i händerna av att försöka få honom kvar i den lilla rutan. Men på fjärde försöket så blev han kvar i rutan och lugnade sig lite, och åt korv och gick sen vidare ut i spåret (fortfarande inte jättesakta dock =)) Sen gjorde jag ett par rutor utan spår och sist fick han ett med ett spår igen. Tänker testa detta några veckor (iallafall på fält och Revinge) och se om koncentrationen blir bättre.
_
Lotta förevigade vår koncentrationsträning...

Vill spåra!!!

Igår var det medlemsmöte för boxerklubben med boxercup (en tävling med handikappsystem) på Bjuvs BK. Tänkte att det var ett lysande tillfälle att få göra en 'träningstävling' med domare och tävnlingsledare och känna på riktigt var vi måste lägga mest krut i träningen. Och det fick jag minsann verkligen veta...
_
Linförigheten gick kanon - någon sned sittning och lite trängningar men annars kändes det bra och jag hade honom verkligen med mig. Domaren berättade dock sen att han mest dragit för mattes hand som höll kopplet för högt...hade ingen tanke på var den var men det är ju definitivt bra att veta till nästa gång! Läggandet var han jättesnabb ner på men kröp lite sedan och slickade på marken (!), platssittningen la han sig och slickade (!!) på marken så jag röt till så han satte sig igen. Apporteringen startade han snabbt och hämtade den fint men spottade sedan ut den framför mig - kom på att det nog var någon av de första gångerna han apporterat någon annans apportbock...så det ska vi definitivt öva på - i vanliga fall brukar han göra det fint ju. Lånade Ninas efteråt och då var det heller inga problem. På hoppet fick vi full pott - kul för vi har inte tränat så mycket på sättandet på andra sidan. Inkallningen tjuvade han på och på platsliggningen började han slicka gräs igen (!!!) så jag gick tillbaka och sa till honom (mycket snällare än vad jag egentligen kände för) och stannade sedan hos honom. Så sammanfattningsvis är det vi ska träna stenhårt på:
_
1) Stabilitet vid platssittning och platsliggning!!!
_
2) Apportering av andras apporter!!!

_
Men som sagt var det ett lysande träningstävlingstillfälle! Slickandet har jag sett förr när det har varit blött i gräset och han har varit varm/törstig, men det är ju en situation som kanske inte är helt lätt att arrangera - får helt enkelt ta tillfällena i akt när de dyker upp och se till att rasta honom ordentligt när det är dagg i gräset och sen lägga och sätta honom plats...eller något liknande...tål att funderas på... =)

_

Nallade bilderna från SLOs hemsida...fotograferad av Erik Sundberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar