torsdag 17 december 2009

SNÖ!!!

Snö är mysigt!!!
_
Idag har Yatzy fått busa i snö för första gången! Det var en riktig hit - han kommer nog att älska julfirandet i Umeå... Rullade runt och njöt i fulla drag. Vi var nere på Ribban och busade med bollen - blev inte så jättelänge dock för matte höll på att frysa fingrarna av sig. Konstigt att -5 grader i Skåne kan vara kallare än -25 grader i Norrland. Jag får det inte riktigt att gå ihop...
_
När vi kom ner på Ribban var vi helt ensamma - det tycker jag är skönast. Det dök dock upp en labbe (blandras eller överviktig?) valp på sex månader som ville busa lite. Yatzen blev lite väl tuff tyckte jag när han märkte att han var starkare och kunde brotta ner henne. Så jag fick säga åt honom på skarpen att ta det lite nättare. De hade dock skoj båda två. Som vanligt blev jag glad när han utan problem sedan följde med mig när de gick vidare på sitt håll.
_
Precis när vi skulle gå mot bilen igen fick jag dock bli riktig irriterad - inte på Yatzy, men på hundägare! Det kom två vorstrar rusande (från ingenstans kändes det som - i världens fart) och rakt fram till Yatzy. Inga hundägare i närheten - de var väl på andra sidan Malmö eller så om man räknar med farten på hundarna. Den ena hanhunden var väldigt uppstudsig - bröstade upp sig som attan och svansen rakt i vädret. Har en del erfarenheter av den rasen och vet att de kan vara rätt tuffa. Jag höll bara tummarna att han inte skulle få för sig att trycka till Yatzen men Yatzy visade sig tydligt underlägsen (svansen ner, öronen bakåt, vände bort blicken) och det fungerade lyckligtvis. Jag kallade in honom och de gav sig iväg - efter att den äckliga vorstern först lyft benet och kissat (!) mot (på?) Yatzy. På väg hem (långt bort på andra sidan fältet) såg jag hundägaren med inte mindre än 5 lösspringande jakthundar (noll koll på dem) och det var nära att jag stannade och gick och berättade för dem vad jag tyckte men jag bet ihop och körde hem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar