måndag 14 december 2009

Tjugoåtta kilo boxervalp

Nu börjar Yatzy mer likna en vuxen hund än en valp... Jag tycker fortfarande att han ser valpig ut men folk man möter ute ser ofta inte längre att han är valp. jag vägde honom nu i veckan och han väger 28kg - bara 4kg mindre än vad Virus vägde. Jag gissar att Yatzy blir lite större än Virus när han är helt färdigväxt, men just nu känns han rätt så lagom. Idag har vi haft en skön dag - jobbar hemifrån större delen av denna veckan eftersom att det ändå inte är några andra på kontoret förrän på fredag - så jag och Yatzen har haft det rätt skönt hemma. Jag har suttit och jobbat i vardagsrummet och han har legat i mitt knä och tuggat ben (ibland har han råkat lägga huvudet på laptopen och stört lite, men mest har han bara varit mysig). Nu ikväll har vi varit nere på fälten en stund för att han skulle få springa av sig lite och busa med bollen - oj vad mörkt det var! Tur att jag kom ihåg att ta med blinkhalsbandet för annars hade jag inte sett var han var.
_
I helgen var vi i Sövde och spårade - fantastisk dag. Solen lyste för en gångs skull, det var vindstilla och inte kallt alls. Vi var dock bara 4 från träningsgruppen som var på plats. Yatzy och Öhman spårade och tränade upplet och de andra två körde sök. Spåret har gått lite sisådär de sista veckorna, dålig koncentrationsförmåga och svårt att koppla vad det egentligen är vi gör. Antar att det är en mognadsfas, kanske mycket hormoner eller annat som stör (det var tillexempel en fågel som störde väldans med sitt kvittrade så att han helt glömde bort vad vi höll på med i lördags...=) ). Jag har iallafall bestämt att vi backar bandet lite och kör lite lättare spårövningar ett tag tills det lossnar igen. Nu när jag jobbar hemma tänkte jag försöka hinna ut medan det är ljust ute ett par gånger och spåra lite denna veckan. Lydnaden har däremot känts rätt ok - vi jobbar på med övningar hemma i vardagsrummet och testar dem lite försiktigt på lydnadsplanen när vi är där. Har fått bra tips på kontaktövningar som förövningar till det fria följet som jag ska försöka få kläm på - svårare för matte än vovve faktiskt...
_
Det hanns med en stunds valpbus i lördags i skogen också - härligt att se dem leka och springa =) Bilder kommer kanske sen!
_
Saker vi har ylat på idag: TV'n (stod nära nära och tittade först...), grannen på sin balkong (vad gjorde hon där?), killarna som höll på att bygga nytt tak på innergården...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar