måndag 23 augusti 2010

Onödiga kryp...

Efter helgen i stugan hittade jag igår inte mindre än 6st pyttesmå fästingar på Yatzy - minst 2 av dem verkade vara vid liv. Fy sjutton vilka obehagliga kryp det är... Det var bara två veckor sedan jag Frontline-ade honom så jag trodde att det fortfarande skulle få äckeldjuren att hålla sig borta men inte...fast vem vet hur många det hade varit utan? Förvisso har han spårat och rasat runt i högt gräs hela helgen men jag tycker att de är så otrevliga. När jag flyttade ner till Skåne 1995 hade jag riktig fästingfobi - hade inte stött på såna i Norrland... Men har man hund så har man ju inget val - det är ju bara att försöka hitta dem så fort som möjligt och ta bort dem. Kan fortfarande inte med att ta dem med bara naglarna, men med fästingsnara är jag en riktig tuffing... Har (peppar peppar) hittills lyckats undgå att få dem på mig själv dock - vilket är tur, vet inte vad jag gör den dagen...
_
Ena dagen blev det ett ängsspår med publik! Lade ett appellspår längs med en kohage (kanske inte jättesnällt gjort, men det var bra mark) som var full med kossor och kalvar som var väldigt intresserade av vad vi höll på med. De följde (högljutt) med alldeles nära runt hela spåret, men Yatzen brydde sig inte alls om dem - inte ens när alla kalvar fick spatt och skenade förbi oss... Den andra dagen skickade jag ut husse som spårläggare igen - han börjar bli haj på detta nu, och det verkar faktiskt som att han tycker att det är skoj också =) Ett riktigt skogsspår i kul terräng - mycket viltstigar dock och det verkar som att vi behöver träna mer på allt som börjar på bokstaven 'v'...dvs vilt, vind och vinklar... En del riktigt snurriga partier som han dock till slut löste i princip själv, och fick turligt nog jackpot med apport när han hamnade rätt. Apporterna fungerar fortfarande finfint!
_
Fick mess från Ann också som tävlat lydnad med mamma Snäckan, blivit klassvinnare och fått LPI - Jättegrattis till dem!!

1 kommentar:

  1. Mm, han tycker det är trevligt - särskilt om det finns kantareller på "banan" :-)

    SvaraRadera