onsdag 11 augusti 2010

helgmys och hjärnspöken

(Detta är tisdagen men det är lite sent på dagen så det står onsdag... =))
Denna helgen spenderade vi i stugan igen. Vädret varierade men det var mysigt och vi hann med att både grilla, bada och spåra. Husse var återigen gullig och gick ett skogsspår till oss på lördagen - rätt så långt blev det men med härlig natur och en del klurigheter i form av många viltstigar. I början av spåret var han lite för het så då var det rätt slarvigt, sen kom ett parti där det såg riktigt bra ut och i slutet kunde man tydligt märka att han började bli trött. Mycket vatten gick åt vid var apport också - lika uppskattat som korvbitarna faktiskt.

Bildbevis på att vinkelarbetet fortfarande kan vara något ostrukturerat...


Apporterna fungerar dock bättre och bättre! Numera är det färre
leksaker och fler träapporter i spåret och det verkar som att
träapporterna nu blivit mer värdefulla än de var tidigare.
Bollen får han dock alltid i slutet =)
_
Förutom spår och bad så hanns det med en joggingtur med husse!
(Nästan ett triathlon för Yatzys del...)
_
Lite hjärnspöken har nog unge herr Yatzy för tillfället också... =) Precis som Virus så blir han lite spökrädd när det börjar skymma och ser (mest troligt) i syne och står och morrar och tittar mot skuggorna och skogen (nära matte och husse såklart...). Undrar vad han säger på MH't när det kommer spöken "på riktigt"... Husses syster och svåger kom natten till söndagen när vi låg och sov - då var yatzen trött efter den intensiva dagen och vaknade nog inte ens av att deras bil kommer och de går in i stugan och isäng. Däremot blev han väldigt överraskad när de dök upp vid frukostbordet - iallafall över att husses svåger dök upp sist av alla så då fick han yla lite på honom (och springa ylandes fram och vifta på svansen och vara jätteglad - om än som sagt var överraskad...) Igår hemma i lägenheten fick han för sig att så fort jag sa hej så var det någon som kom vid ytterdörren så då rusade han dit ylandes och skällandes...trots att det var honom jag hälsade på. Knäpp vovve - men söt, så jag kunde inte låta bli att hälsa många gånger på honom...och få samma reaktion nästan var gång =)
_
Idag har jag arbetat hemifrån och var uppe tidigt - först till gymet för lite body pump och sen direkt ut mot bokskogshållet till och la ett spår till Yatzy. Ville lägga spår dels för att han skulle vara trött och lugn medan jag jobbade och dels för att det spår jag la till honom på söndagen i stugan inte alls gick bra (kan ha haft något att göra med att det efter att jag gått ut spåret spöregnade i 1,5 timme...så det blev bara för svårt) och jag ville se att han faktiskt kan spåra... Backade bandet lite och la ett fältspår som fick rätt mycket kortare liggtid än regnspåret och det gi ck mycket bättre. Dessutom var det en kvinna ute och promenerade med sina två hundar på fältet samtidigt som jag gick ut spåret, men hon förstod vad jag gjorde och var gullig och gick rakt tillbaka åt det håll hon kom från så att det bara blev ett ställe där de korsat spåret (och jag hade ju koll på var det var). Det var inga som helst problem för Yatzy, kollade av lite men fortsatte i sitt spår, vinklarna är fortfarande ostrukturerade men han löser det och alla apporterna fick han med sig. Skönt för matte som när hon fått se att spårningen faktiskt fungerar fortfarande kunde fokusera på sitt jobb resten av dagen - bortsett från en lunchpaus med supergod pasta på Di Penco!!
_
Nu ikväll har vi varit och tränat lite lydnad också och det gick helt ok - fick ett par tips på grejer jag ska testa lite på krypet och läggandet. Anna och Yatzys syster Fia kom på ett litet studiebesök nere på klubben också - kul att se dem och det ska bli kul att följa dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar