måndag 1 februari 2010

Träningsgrupps-start

Träningsuppdatering:

Nu har träningen i träningsgruppen kommit igång igen. Bra! Vi känner oss verkligen laddade! Helgen som var var det ingen träning på grund av vädret men förra helgen var det spårträning i Vomb - många ville köra sök också så matte fick träna lite på att vara figurant igen. Det var ju snö och jag har hört både det ena och det andra om att träna spårning i snö med valpar - man vill såklart inte att de ska lära sig att gå på synen istället för näsan. Men jag känner att det inte är snö så många gånger per år och att även om det skulle vara så att synen till viss del kanske kopplas på så kommer det ju inte att funka nästa gång och då är ju näsan enda alternativet... Ja jag vet inte, men jag la iallafall två raka rätt korta spår till Yatzy. Det ena tog vi på en gång och det var kanske lite för stirrigt, men han tyckte att det var skoj. Det andra spåret var mer sansat och hade legat någonstans mellan en halvtimme och trekvart. Det var mycket mer kontrollerat. En stor fördel med snö är ju att man som förare faktiskt ser exakt var hunden går och man ser exakt var det gått vilt etc tidigare. Kul att se att han inte brydde sig om de viltspår som korsade vårat spår (fast man vet ju i och för sig inte hur gamla dessa spår var).

uppletandet körde som vi gjort tidigare med en dragning utåt. Vi hade en bred korridor och la ut tre grejer. Ibland har han inte fattat att det kan ligga fler grejer och inte haft dragning ut när han fått in en grej, men denna gången tyckte han att det var lajbans och hade ett stort sug utåt. Han letade noga (kanske inte hela tiden med näsan, dock) och kommer glatt in med grejer till matte. Efteråt diskuterade vi hur vi skall komma vidare och jag fick mig ett par bra tankeställare. Träningskamraterna som var med på detta momentet var eniga om att det är dags att styra upp det hela och att både för matte och hundens skull träna in tydliga signaler om vad det är för moment som vi skall utföra: förneredelser, momentstart och momentslut. Det fanns en del förslag på hur detta kan göras och jag fick i princip i läxa att bestämma hur jag vill ha det med kommandon etc. Så till nästa gång ska jag iallafall ha en plan (inte så många dagar kvar - dags att börja tänka, jag kommer knappt ihåg hur jag och Virus kommunicerade inför detta moment). Jag ska läsa lite i en uppletandebok ('Uppletande'av Git Jering) jag har i bokyllan och se om jag får lite idéer...återkommer i frågan =) En övning jag fick förslag på i helgen var att när jag är ute och tränar själv låta honom sitta kvar och se mig lägga ut 1 föremål var i två korridorer (förslagsvis på var sida om en stig) för att kunna få två skick med tydliga minnesbilder. Så det kan vi helt klart testa någon gång.

Efter dagens övningar gick jag en liten promenix med C och Öhman så att dessa unghundar fick springa av sig lite och träna sig på att umgås - vi vill ju gärna att det ska fungera när de blir lite äldre också... I skogen delade vi även mark med en annan träningsgrupp från Malmö och där dök det upp två trevliga boxerekipage - kul att det är så mycket boxrar i farten! Hoppas att få se mer av dem en annan gång!

I veckan har vi såklart också haft lydnadsträning med träningsgruppen. Här kom Birgitta med ett kanonförslag som jag hoppas att alla vill vara med på. Vi pratade nämligen om att starta träningen var gång gemensamt och för att i första hand för de unga och orutinerade hundarnas skull köra 15-20 minuter allmänlydnadsövningar, detta är såklart även nyttigt för de erfarna hundarna. Exempel på sådana övningar kan vara sittande nära varandra i grupp, inkallning genom grupp etc. Det körde vi en hel del förr i tiden när jag och Virus var med och tränade och det var nyttigt - även för förarna att lära sig lita på sina hundar. På träningen sist tränade vi i grupper om 4 och körde en hund i taget. Yatzy visade hur vi har börjat träna in fria följet (sitta fot med bibehållen kontakt, enstegsövningar, samt kontaktträning utan kommandon där jag belönar när han kommer in i 'fotposition') samt kvarsittning och läggande. Det vi sedan diskuterade var vilken typ av belöning som passar bäst vid dessa övningar (kanske inte blanda in bollen när jag kräver precision) samt att få in en bra rutin på hur vi gör mellan momenten (kanske så småningom att kunna sätta honom en bit bort på kommando medan vi diskuterar igenom saker, men tillsvidare kanske bara hålla i honom och inte låta honom busa med boll etc). En bra träning med bra input!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar