onsdag 17 februari 2010

Uppäten filt och operation!!!

Fy vilken kaotisk dag det har varit!
Egentligen började väl det hela igår - när jag hämtade Yatzen på dagis såg jag att han hade demolerat en filt totalt i sitt bås. 'Skit också' tänkte jag - hoppas att han inte har svalt halva filten. Men han verkade ok och vi åkte ner på klubben och tränade - innan träningen så rastade och busade vi lite. Då stannade han upp och kräktes - mat och en filtbit. 'Bra' tänkte jag, så var vi av med filten iallafall. Och så körde vi ett lydnadspass (i snön) som gick helt ok (kontakt, fritt följ, budföring, sitt kvar...). Hemma igen var han trött vilket inte var så oväntat efter en dag på dagis med hundbus och sen träning. Lite underligt var dock att han inte var så nällad som vanligt på kvällsmaten.
_
Imorse ville han inte alls äta - detta har ALDRIG hänt tidigare, han älskar mat över allt annat. Så då började jag misstänka att filtätandet kanske spökade ändå. Tanken var att han skulle med på jobbet så vi åkte till Svågertorp för att ta tåget - först kräktes han i bilen och sen på promenaden från bilen. Han försökte också baja utan att lyckas (också underligt). Så då bestämde jag att jag inte ville ha en illamående vovve på ett tåg eller i Danmark och körde hem igen. Hemma ringde jag djursjukhuset och frågade vad jag skulle göra - de tyckte att vi skulle komma in direkt och röntga eftersom det ju lät som att det var stopp någonstans. Så det gjorde vi - det var lång väntetid eftersom att det var flera mycket mer akut sjuka djur som fick gå före. Fick fatt i en kompis som jobbar där som hjälpte oss - alltid skönt med någon man känner. Så det blev röntgen - där såg man att det inte var något i den nedre delen av tarmsystemet och att det var något högre upp som kunde vara mat eller filt. Så det bestämdes att han skulle få dropp och kontraströntgen för att se om det var fri passage eller om man skulle bli tvungen att operera så jag fick lämna honom där (i goda händer! tack!!). Jobbigt att åka hem utan sin lilla skrutt...
_
Efter ett par timmar ringde veterinären som tagit över ansvaret och sa att kontrasten visade att det var stopp och att de ville gå in och kolla för säkerhets skull. Så sen fick jag sitta och vara orolig resten av eftermiddagen. Det tog dock bara ytterligare max två timmar (kändes som åtta veckor) innan kirurgen som opererat ringde och berättade att det hela var klart och att stoppet orsakats av att tjocktarmen vridits runt tunntarmen och orsakat stoppet. De hade löst upp det och masserat tarmarna nu och han höll på att vakna. Han sa att filtbiten skulle komma ut av sig själv nu och att tarmtrasslet kommit av kräkningarna. Detta var tydligen en otroligt sällsynt företeelse och jag skulle inte oroa mig för att det skulle hända igen - dock var det väldigt bra att detta blev gjort idag och inte imorgon sa han så det känns som en himla tur att jag åkte in när jag gjorde (ibland vet man liksom bara att det är fel). Ändå får man ju lite ångest och frågar sig om man skulle åkt in ännu tidigare...
_
Så nu är mattes älskling på djursjukhuset...de tar helt säkert väl hand om honom...kanske är värst för matte...
Men imorgon räknar jag med att han får komma hem igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar