måndag 29 mars 2010

IPO-träning

I lördags hade vi förmånen att få prova på IPO-träning. Det var Tobbe (Heros kennel) som höll i det och utöver honom och hans duktiga hundar var vi fyra förare med rätt unga hundar (Ann & Bus, Daniel & Harry, Britta & Znäckan och så vi). Vi höll till i Åhus och Ann hade spanat in mark till spårträningen. IPO-spår är ju en stark kontrast till förra veckans spårträning där frispårning förespråkades och jag tycker att det är kanon att få möjlighet att höra erfarna och duktiga instruktörer berätta om sina olika erfarenheter och träningsfilosofier.
Vi började träningsdagen med spår. De yngre hundarna fick spår på runt 20m och det var fascinerande att se hur poletten trillade ner =) Yatzys spår var runt 100m och i det första var det korv i rätt många fotsteg. I spår nummer två var korvarna glesare och det blev mycket bättre flyt i spårningen. Yatzys mamma Snäckan fick sitt livs andra spår och poletten trillade ner även för henne (klart att hon kan spåra Ann! =) ). Jag köper IPO-spårinlärningen - är övertygad om att det ger bra spårhundar oavsett vilken typ av spår man är intresserad av sen. Anledningen till att vi inte kommer att köra det till 100% är bara att denna matten tycker att det är lite mer spännande och roligare att spåra i skogen. Men jag tänker nog ändå försöka lägga in en del sådan träning ändå - exakt hur har jag inte bestämt än. Kanske lägga IPO-liknande spår då och då eller lägga in sådana delar i de 'vanliga' spåren...jag blandar och ger.
_
Efter spårträningen grillade vi korv på Åhus BK och sen var det lydnadsträning (i regnet). Ekipagen hade kommit lite olika långt såklart och fick tips och instruktioner utifrån detta. Jag blev imponerad över Daniel & Harry som med tanke på Harrys ringa ålder (7 månader) kommit riktigt långt, det såg trevligt ut och var ordning och reda. Missade tyvärr Britta & Znäckan eftersom jag var och värmde upp Yatzy, men det lilla jag såg såg trevligt ut det också. Ann påstår att hennes lilla sötnos (Buset) inte kan så mycket, men jag måste säga att det inte alls såg dumt ut. Hon hade fokus på sin matte trots störningen det innebär att vara på en appellplan, så det kommer nog att bli alldeles lysande! Yatzy & matte visade hur vi tränar kontakt/fritt följ och fick tipset att sätta koppel på för att underlätta positionerna - detta har jag tänkt på och fått tips om innan så det kanske är läge att iallafall testa...enda som talar emot det är att det blir ytterligare en sak för matte att hålla ordning på =) Började även nosa lite på framförgåendet.
_
Dagens sista övning var bitövningar - detta är 100% nytt för oss men det var jättekul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar