söndag 21 mars 2010

Toppenhelg!


Vi har haft en härlig helg - mycket slappande men delvis väldigt intensiv. Vi körde upp till stugan i Blekinge i fredags kväll. Fick skotta bort snökanten för att över huvudtaget kunna parkera bilen - i vanliga fall kör vi mer hela vägen till stugan men det var inget alternativ nu. Det var milt väder så vår vana trogen blev det hamburgergrillning ute över elden medan stugan värmdes upp. Bubbel blev det till det - gott och lyxigt! I lördags var det fint väder - milt och ibland sol och ibland duggregn - men inte kallt. Yatzy hade en kanondag - ett spår (med hamburgerrester i) på förmiddagen som gick fint och sen ett till kort spår på eftermiddagen. Däremellan lekte han konstant med alla bollar han fick tag i - vill såklart inte leka själv så han kommer uppfordrande och trycker bollen på en tills man kastar iväg den. Vilket vi väl gjorde en miljon gånger...han har fortfarande mycket spring i benen från sin konvalesensperiod så vi lät honom busa på. Husses föräldrar tittade förbi och hade med sig hemmabakade semlor - mums!!! På kvällen grillade vi igen och kollade några avsnitt på serien 'Rome' - en himla härlig och slappig dag. Yatzy somnade så fort vi gick in på kvällen...

_
Idag har varit en betydligt intensivare dag – upp tidigt och städade stugan och packade ihop i bilen. Sen iväg till Yngsjö för boxerträff med spårning. Många ekipage hade slutit upp – jag tror att det var 14st. Tycker att detta är ett fantastiskt bra initiativ av Ann och jag vet att det uppskattades av deltagarna! Vi delades upp i två grupper – vi hamnade i den med lite mer erfarna hundar/förare (ibland kan man leva på gamla meriter…) tillsammans med 5 andra. Lasse och Daisy Persson var på plats som instruktörer vilket kändes kanon eftersom att Lasse även ska vara instruktör på spårgruppens Halen-läger i april! Så detta var en spännande teaser! Väldigt härliga kuperade spårmarker är det också så vi njöt till fullo!

Det var väldigt nyttigt att få lite input av en ny instruktör – fick mig en del tankeställare vilket ju inte är fel. Lars började med att berätta hur han tänker och tränar och även om jag håller med om det mesta så är det ju en del saker som skiljer sig från hur vi gjort tidigare. Givetvis är det ju upp till var och en hur man vill träna och alla har ju sina egna teorier och metoder och sen får man ju själv välja ut de delar som passar en bäst. Problemet sen är ju bara att bestämma vad man tror passar sin hund bäst…inte alltid helt lätt! Lars arbetar mycket med frispårning och att hunden själv ska lära sig hur man löser problemen utan att föraren styr och lägger sig i. Här kände jag mig direkt skyldig så jag vet att jag har en tendens att vilja berätta för hunden hur han ska spåra... Vi pratade en hel del om spårkärnan och huruvida det är viktigt att hunden går exakt där spårläggaren gått eller om spårets kärna faktiskt är där hunden helst vill gå/känner spåret bäst. Detta sätt att se på det stämmer bra överens med hur jag tränade i början med Virus, men kanske inte hundra procent med hur vi tränat hittills jag och Yatzy.
_
Spåren lades ut med fördröjning men det tog lite tid innan det var Yatzys tur – vi fick ändå hoppa lite före i turordningen eftersom att vi sen skulle skynda vidare till Malmö – då hade spåret legat drygt 1.5h. Jag hade gått drygt ett appellspår och lagt varannan apport som pinne och varannan som leksak (favvoboll i slutet). Bestämde mig för att testa lite av vad Lars pratat om och hade lång lina på istället för koppel och att gå med även om han gick av spåret. Yatzy började spåra bra – precis vid en brant uppförsbacke gick han av spåret och virrade iväg – jag föjde med en bit men tyckte inte att han var så målinriktad så jag stannade honom och backade tills vi kom tillbaka till spåret och då tog han det jättefint igen och spårade vidare. Klarade svängar fint och jobbade kanon vid apporter – speciellt vid leksaker, kamprullen var mycket uppskattad och han gillar ju att samarbeta med matte vid dessa – spårade både över sand och snö. Sen var han lite av spåret igen men här såg man att han ändå hade koll och kom tillbaka av sig själv, markerade en vimpel, hittade apporter och spårade sansat och fokuserat (tycker matte i alla fall) till slutet. Kul att se – tycker faktiskt att det såg bättre ut i lina än i koppel så det kör vi nog med i fortsättningen. Vi fick också instruktionen att 4-500m inte borde vara något problem vid denna ålder och det var det ju inte heller. Sen diskuterade vi lite om vilka drifter vi borde jobba med – nu hade vi (som vanligt) både föremål och godis i spåret och Lars föreslog att man kanske inte skulle blanda näringsdrift med jaktdriften (och fokusera på det senare då han tycker att det är så skoj att hitta sina leksaker). Detta får jag nog fundera lite på – tycker att det känns rätt bra när han saktar in vid en liten godishög och inte bara dundrar på i spåret. Så jag får som sagt var fundera lite på detta…men det är otroligt nyttigt med tankeställare och nya synsätt. Lars sa att han skulle gå spår åt Yatzy i Halen så det blir spännande att se!
_
Det var väldigt kul att få se de duktiga ekipagen som var med också – det finns många duktiga boxrar och förare! Missade tyvärr Pernilla och Annas spår men det blir nog tillfälle att se dem framöver.
Vi skyndade istället tillbaka till Malmö för Emmas namngivningsfest! Var hemma med 15 minuter tillgodo så vi har nog aldrig varit så snabba på att göra oss klara – jag är ju Emmas fadder så det gällde ju att vara på plats =) Efter ceremonin var det skumpa och godfika!!! Som sagt – en intensiv dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar